Jak nietrudno się domyślić, w trakcie procesu sprzedaży samochodu występują zazwyczaj dwie strony – kupujący oraz sprzedający, każda z tych stron musi dopełnić kilku formalności, żeby całość transakcji była bezpieczna i w pełni legalna.

Trzeba będzie się udać do trzech instytucji, których dotyczy zmiana właściciela samochodu. Przede wszystkim będą to: Urząd Skarbowy, Wydział Komunikacji, a także Zakład Ubezpieczeń – ważne jest to, żeby uregulować sprawy z OC, które to w Polsce ubezpieczenie jest niezbędne, do legalnego korzystania z samochodu na drogach.

sprzedaż auta

Co załatwić w Urzędzie Skarbowym?

Na początek potrzebujemy udać się do oddziału fiskusa, jednak ta czynność jest zazwyczaj powiązana wyłącznie z osobą kupującą. W tej instytucji trzeba będzie odprowadzić podatek od czynności cywilnoprawnych.

Należy jednak pamiętać, że nie jest to pierwsza czynność, jaką musimy wykonać- trzeba przede wszystkim posiadać umowę, która jest podpisana przez dwie strony, na której to będą widniały dane osobowe – z racji tego, że powszechną praktyką jest to, że to kupujący będzie ponosił koszta takiego podatku, jest to też strona, która zazwyczaj dostarcza taką umowę do Urzędu Skarbowego. Oczywiście od strony prawnej nie jest to sztywna reguła – można ustalić, że to sprzedający opłaci ten podatek, lub że też będzie on rozłożony po równo.

Trzeba wiedzieć o tym, że to obie strony ustalają wartość samochodu, a więc również należny podatek, który wynosi 2% wartości rynkowej. Ta wartość jest jednak odliczana zarówno pod kątem miejsca zamieszkania, ale też marki, rocznika, modelu, czy też stanu technicznego. Chociaż to uczestnicy transakcji ustalają taką wartość, to urząd skarbowy może indywidualnie ocenić poprawność takiego szacunku.

Wydział komunikacji – czyli wyrejestrowanie i zarejestrowanie pojazdu

W Wydziale Komunikacji sprawy do załatwienia ma zarówno sprzedający, jak i też kupujący. Trzeba będzie wyrejestrować pojazd, oświadczając, że teraz sprzedający nie ponosi odpowiedzialności za szkody, które wyrządza sprzedający.

Na przykład jeśli chcemy kupić auto wykorzystując skup aut Warszawa, to taka firma będzie w takim wypadku zrzekała się odpowiedzialności prawnej za samochód, przekazując go na nas. Jeśli chodzi o kupującego, to będzie on miał 30 dni na to, żeby zarejestrować swój pojazd.

Musi mieć przy sobie umowę kupna-sprzedaży pojazdu, albo też umowę darowizny, fakturę lub rachunek. Oczywiście nie należy zapominać o dowodzie rejestracyjnym z ważnym przeglądem technicznym, czy też o karcie pojazdy z ważną polisą OC. Niezbędny będzie również dowód osobisty.

Ubezpieczenia

Dotychczasowy ubezpieczyciel powinien zostać poinformowany w ciągu 30 dni o sprzedaży. W przypadku skupów aut, które działają na terenie Warszawy, takie obowiązki są naprawdę dobrze dopilnowane, ponieważ jest to kwestia dużej odpowiedzialności majątkowej. Jeśli polisa była opłacona po sprzedaży, trzeba dostarczyć umowę kupna-sprzedaży.

Zadzwoń tereaz